m4

سرانه مصرف گوشت در کشور کاهش یافت

سرانه مصرف گوشت در کشور کاهش یافت

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

مدیر عامل اتحادیه دام گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز منجر به کاهش یا حذف این محصول پروتئینی از سبد خانوار و جایگزینی آن با گوشت مرغ شده است.

افشین دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک بیان کرد: با توجه به آنکه اولویت تخصیص نهاده با نرخ مصوب ابتدا مرغداران، دامداران شیری و سپس پرواربندها هستند، از این رو نهاده دولتی به دست دامداران سبک نمی‌رسد که این امر در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

قیمت گوشت در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، در مواردی که عرضه بیشتر باشد یقیناً در قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و قیمت کاهش می‌یابد  و اگر عرضه کم باشد معمولاً کمی بازار را به چالش می‌کشد. افزایش قیمت گوشت قرمز منجر به کاهش یا حذف این محصول پروتئینی از سبد خانوار و جایگزینی آن با گوشت مرغ شده است.

برای مشاهده محصولات سالوت کلیک کنید.

افزایش قیمت نهاده دامی یکی از علل گرانی گوشت در بازار

نرخ هر کیلو ذرت در بازار آزاد ۶ هزار و ۱۰۰ تومان، جو ۶ هزار تومان، سبوس گندم  ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، یونجه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کاه  ۲ هزار و ۵۰۰ تومان می باشد و حداقل قیمت کنونی هر کیلو دام سبک ۵۵ هزار تومان است.

دادرس افزود: با توجه به آنکه اسفند پایان فصل تولید است، در اواسط بهمن و اسفند تعداد بره‌های پروار در دامداری‌ها کاهش می یابد که همین امر زمینه را برای افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار فراهم می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به راهکارهای کنترل قیمت گوشت در بازار اظهار کرد: با انعقاد قرارداد با فروشگاه‌های بزرگ، اتحادیه قصابان و تولیدکنندگان بازار گوشت مدیریت خواهد شد. همچنین اگر شرایط تغذیه مناسب باشد، امکان تولید دام در فصل پاییز هم وجود دارد که این‌موضوع هم در کنترل قیمت در بازار بی تاثیر نیست.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک از کاهش چشمگیر مصرف گوشت قرمز خبر داد و گفت: زمانی که دامدار نهاده دولتی به دستش نمی‌رسد، چاره‌ای جز عرضه دام با نرخ حداقل ۵۵ هزار تومان ندارد که از طرفی به سبب قیمت بالای گوشت در بازار، مصرف کننده اقدام به حذف گوشت از سبد مصرفی کرده که با این وجود فشار بیشتری بر بازار مرغ وارد شده است و از آنجا که ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور مشخص است، با ازدیاد تقاضا در برابر عرضه امکان تامین وجود ندارد که در نهایت این امر منجر به گرانی قیمت مرغ در بازار می‌شود‌.

او ادامه داد: اگر توزیع نهاده در سه بخش گوشت قرمز، گوشت مرغ و شیر به یک میزان صورت گیرد، شاهد التهاب قیمت در بازار گوشت و فشار بر بازار مرغ نیستیم که متاسفانه بنابر آمار، سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم و گوشت مرغ هم به ۳۲ کیلو رسیده است

مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن