food sensor

ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت مواد غذایی

ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت مواد غذایی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

رئیس مؤسسه علوم و صنایع غذایی از طراحی و ساخت انواع سنسورها برای تشخیص و شناسایی انواع آلاینده‌های مواد غذایی در این مؤسسه خبر داد.

آلاینده‌های غذایی

 قدیر رجب زاده گفت: با پیشرفت جوامع و ظهور روزافزون انواع آلاینده‌های غذایی همچون باقیمانده آنتی بیوتیک، آلاینده‌های آلی پایدار، فلزات سنگین، مایکوتوکسین‌ها، تقلبات، آفت‌کش‌ها، پاتوژن‌های میکروبی و غیره منجر به اثرات سو انکارناپذیری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان شده است.

برای مطالعه بهترین مقالات در حوزه سلامت غذایی مجله سالوت را مطالعه کنید

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی مواد غذایی، کنترل کیفیت مواد غذایی در اولویت‌های تحقیقاتی این مؤسسه قرار گرفته است و یکی از گام‌های مؤثر در این زمینه طراحی و ساخت انواع سنسورهای تشخیصی برای سنجش آلاینده‌هایی مانند باقیمانده تتراسایکلین، بی فنیل‌های پلی کلره، سرب، پراکسید و نیتریت است.

رجب‌زاده با بیان اینکه در ساخت بیوسنسورهای تشخیص تتراسایکلین و بی فنیل‌های پلی کلره از تکنولوژی کریستال مایع استفاده شده است، خاطر نشان کرد: سنسورهای کریستال مایع فناوری نوظهوری برای طراحی سیستم‌های تشخیص سریع آلاینده‌ها در مواد غذایی به شمار می‌روند. کریستال‌های مایع موادی با ویژگی‌های ساختاری منحصر به‌فرد و حساس به تحریکات محیطی هستند که قابلیت پرتابل شدن توسط گوشی همراه را داشته و اخیراً توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

رئیس مؤسسه علوم و صنایع غذایی با اشاره به مزایای این تکنولوژی نسبت به روش‌های مشابه، یادآور شد: در مقایسه با روش‌های دستگاهی مرسوم برای تشخیص آلاینده‌ها که نیاز به هزینه زیاد، تهیه و آماده سازی پیچیده نمونه و افراد متخصص دارند، بیوسنسورهای طراحی شده حساس، سریع و قابلیت استفاده توسط کاربر غیرمتخصص را دارند.

با جدیدترین محصول سالوت یعنی سس انار آشنا شوید

وی با بیان اینکه اکثر کیت‌های تشخیصی مصرفی در کشور ما در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی وارداتی هستند، اظهار کرد: دستیابی به ساخت انواع کیت‌های تشخیصی از طرفی باعث کاهش وابستگی و نقش آفرینی در حوزه ایمنی مواد غذایی شده و از سوی دیگر به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته باعث خلق ارزش افزوده و ارزآوری خواهد شد.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

تغذیه مناسب بیماران قلبی

تاثیر غذا بر سلامت روان

10 ایده ساده برای شام

تغذیه دوران قرنطینه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن