پیشگیری از کرونا

10 گیاه موثر در درمان و پیشگیری از کرونا

10 گیاه موثر در درمان و پیشگیری از کرونا

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

در دنیای امروزی که دغدغه 99% مردم جلوگیری از درگیر شدن با ویروس کرونا است، به دنبال پیدا کردن راهکارهایی هستند که بتوانند هم از بروز ابتلا به کرونا جلوگیری نمایند و هم بعد از ابتلا به کرونا، بتوانند به خوبی آن را مدیریت نمایند. ما قصد داریم در این مقاله به چند مورد از گیاهان دارویی موثر در درمان و پیشگیری از کرونا بپردازیم و شما را با مزایای بیشمار و شگفت‌انگیز آن آشنا نماییم.

کرونا یک نوع ویروس با بزرگ‌ترین RNA تک‌رشته‌ای، با پوشش پاکتی، به طول 26 تا 32 کیلوبایت متعلق به خانواده کروناویریده است که با انتقال و به سرعت تکثیر پیدا می‌کند و البته رشد آن به دیگر ارگانیسم‌های بدن  نیز بستگی دارد. از علائم کرونا ویروس می‌توان به سرماخوردگی و بیماری‌های حاد تنفسی و عفونت شدید در دستگاه‌تنفسی(علائم ذات‌الریه، برونشیت) اشاره نمود.

حال به این نکته مورد توجه کنید که یک سرماخوردگی با تمام علائمش به چه گیاه‌دارویی نیازمند است. خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران، گیاهان دارویی فوق‌العاده با اثرات شگفت‌انگیز کشت‌ و برداشت می‌گردد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این گیاهان دارویی استفاده نمایید.

بیماری‌های ویروسی همچون سرماخوردگی از لحاظ طب سنتی در گروه بیماری‌های سرد دسته‌بندی می‌شوند که بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها، بدن به سمت سردی، بلغم و سودا می‌رود.

گیاه شیرین‌بیان:

این گیاه در درمان گلودرد، سرفه، برونشیت، التهاب مفید است. علاوه بر این می‌توان به اثر ضدویروسی عصاره ریشه گیاه شیرین‌بیان بر ویروس هپاتیت A ،B ،C و ویروس ضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن (HIV-1) نیز اشاره کرد.  گیاه شیرین‌بیان که سال‌هاست در داروخانه‌های ایران به شکل‌های پودر، قرص، کپسول، قرص جویدنی، شربت و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 خواص گیاه درمنه برای مقابله با کووید19:

این گیاه به دلیل خواص ضدباکتریایی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، این گیاه می‌تواند به عنوان گزینه مناسبی جهت درمان بیماری‌های عفونی و نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرد. وجود ترکیب لیکورین در میان صدها ترکیب دیگر شناخته‌شده همانند گیلیسیریزیک توانایی توقف ویروس سارس را داراست و نتایج به‌دست‌آمده نشان داده که این گونه گیاهی می‌تواند به عنوان مکمل در درمان بیماری سارس، به خوبی عمل کند.

تاثیر گیاه زنجبیل در درمان و پیشگیری از کرونا:

زنجبیل به دلیل حضور و فعالیت ترکیباتی مانند فنل‌های جینرول و شوگاول‌ها ضمن درمان اختلالات‌تنفسی، پتانسیل‌ مهار ویروسی بیشتری نسبت به داروهای کلروکین و هیدروکسی‌کلروکین که در درمان کووید 19 استفاده می‌شوند، دارد.

گیاه خولنجان گیاهی مفید برای مبارزه با کرونا:

با توجه به ساختار ترکیبات در ریشه گیاه خولنجان، این ترکیبات از طریق اتصالات مولکولی قادر به مهار عفونت‌های ناشی از بیماری کووید 19 هستند و از آن به عنوان یک محصول طبیعی امیدوارکننده برای مبارزه با ویروس کووید 19 نام برده‌اند.

گیاه دارچین چگونه در درمان و پیشگیری از کرونا تاثیر می‌گذارد؟

بخش زیادی از گیاه دارچین را سینامیک آلدئید و اوژنول تشکیل داده است که دارای خواص ضدآنفولانزایی بالایی می‌باشد با توجه به پروتئین هماگلوتینین ویروس و میل ترکیبی سینامیک آلدئید و اوژنول موجود در گیاه، به نظر می‌رسد این گیاه نیز می‌تواند در درمان کووید 19 و سایر بیماری‌های تنفسی بسیار مفید و موثر باشد.

فواید گیاه سیاه‌دانه در درمان و پیشگیری از کرونا:

این گیاه دارای گل‌های سفید و آبی و دانه‌های شیری‌رنگی است که در اثر هوا سیاه‌رنگ می‌شوند. منشأ سیاهدانه جنوب اروپا، شمال آفریقا و آسیاست. ترکیبات موجود در دانه گیاه سیاه‌دانه شامل نیگلیدین، نیگللیدین، نیگلیمین، کارواکرول، آلفا-هیدرین، تیمول، تیموکوئینوین، دی تیموکوئینوین و تیموهیدروکوئینون هستند که هرکدام از این ترکیبات می‌توانند اثر پیشگیرانه داشته باشند.

گیاه برگ بو چه نقشی در درمان و پیشگیری از کرونا دارد؟

برگ بو از خانواده برگ بوییان با برگ‌های معطر است که میوه و برگ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و منشأ آن به جنوب اروپا و آسیای صغیر برمی‌گردد. از ترکیبات برگ بو (آلفا-توکوفرول 1و8-سینئول) را می‌توان نام برد که اثر ضدویروسی داشته و تحقیقات نشان داده است که اسانس برگ بو نسبت به گلیسیریزین، ویروس‌ها را بهتر مهار می‌کند.

خواص گریپ فروت برای درمان و پیشگیری از کرونا:

میوه و پوست گریپ فروت دارای ترکیباتی همچون اسیدهای میوه، فلاونوئید‌ها، ترکیبات فرار، هیدروکربن‌های ترپنی، ویتامین ث، پتاسیم، آهن و کلسیم است. بنابراین میوه این گیاه قادر به کاهش ویروس کرونا است. علاوه برآن، پوست گریپ‌فروت و سایر مرکبات به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی خواص ضد کووید 19 دارد.

تاثیرات گیاه سرخارگل بر بهبود کرونا:

عصاره سرخارگل به دلیل وجود ترکیبات خود توانسته تأثیر مثبتی بر افزایش سیستم ایمنی بدن بگذارد و همچنین عصاره سرخارگل دارای خواص آنتی‌ویروس آنفولانزا H1N1، ویروس سارس و همچنین قدرت مهارکنندگی ویروس کووید 19 است.

گیاه جنسینگ و خواص آن برای مقابله با کووید19:

این گیاه موجب تولید سیتوکین‌های التهابی در آزمایشگاه و کاهش بارهای ویروسی ریه و تولید آنتی‌ویروس IFN-γ و همچنین افزایش سلول‌های T و سلول‌های دنتریتیک شده است. صرف عصاره جینسینگ قرمز در 199 بیمار مبتلا به HIV که هر شش ماه از آن‌ها خون‌گیری به عمل می‌آمد نشان داد که طی این مدت ایمنی آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

نتیجه‌گیری:

این گیاهان با مکانیسم‌هایی مثل افزایش سیتوکین‌ها توسط مونوسیت‌ها، القای تولید اینترفرون و فاگوسیت‌ها، افزایش باکتری‌های پروبیوتیک روده، القای ایمنوگلوبولین و لنفوسیت‌ها، محافظت از سیستم اعصاب مرکزی در برابر عفونت ویروسی و خنثی کردن پراکسید هیدروژن و رادیکال‌های آزاد اکسیژن و کاهش مرگ سلولی ناشی از ضعف سیستم ایمنی، باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌های ویروسی شده‌اند.

با توجه به شرایط سخت این پاندمی خواهشمندیم در حفظ و نگهداشت سلامت خود کوشا باشید.

منبع مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن